مالکیت معنوی یا مالکیت فکری چیست؟

مالکیت فکری چیست؟

مالکیت فکری  اصطلاحی برای هر دارایی نامشهود است چیزی که به عنوان یک شیء فیزیکی وجود ندارد اما دارای ارزش است. نمونه هایی از مالکیت معنوی شامل طرح ها، مفاهیم، نرم افزارها، اختراعات، اسرار تجاری، فرمول ها و نام های تجاری و همچنین آثار هنری است. مالکیت معنوی را می توان با کپی رایت، علامت تجاری، حق ثبت اختراع یا سایر اقدامات قانونی محافظت کرد.

مالکیت فکری در سازمان ها:

اگرچه اکثر شرکت‌های بزرگ از خود در برابر جاسوسی صنعتی محافظت می‌کنند، سرقت مالکیت معنوی اغلب در نتیجه تهدیدهای خودی است. در مطالعه ای که توسط پیتر تورن انجام شد، از 120 مورد پیگرد قانونی برای سرقت اسرار تجاری، بیش از 90 درصد متهمان افراد داخلی شرکت ها بودند که به این اسرار تجاری دسترسی داشتند .

شما میتوانید با رعایت موارد زیر از سرقت مالکیت های فکری سازمان خود توسط کارمندان محافظت کنید:

 

1)از کارمندان خود بخواهید قبل از شروع کار یک قرارداد محرمانه و عدم افشا (NDA) را امضا کنند.

2) اطلاعات محرمانه ذخیره شده الکترونیکی را تقسیم بندی کنید و آن را فقط بر اساس نیاز به دانستن در دسترس قرار دهید.

3) فوراً توانایی کارمند در حال تسویه وخروج از سازمان را برای دسترسی به اطلاعات اختصاصی را لغو کنید.

4)مصاحبه های خروج از کار را با کارمندان انجام دهید و از آنها بخواهید که تأیید کنند که هیچ اطلاعات محرمانه یا اختصاصی را به کارفرمای جدید ارائه نمی دهند.

5) اگر فعالیت مشکوکی از سوی یک کارمند در حال خروج کشف شد، بررسی کامل رفتار اخیر کارمند سابق را در نظر بگیرید.

چهارمحور اصلی مالکیت فکری چیست؟

اختراعات، علائم تجاری، حق چاپ و اسرار تجاری دارایی های ارزشمند شرکت هستند و درک نحوه کار و نحوه ایجاد آنها برای آگاهی از نحوه محافظت از آنها بسیار مهم است.

چه کسی حق مالکیت معنوی دارد؟

همانطور که به حقوق مالکیت معنوی مربوط می شود، اصل اساسی این است که خالق، توسعه دهنده یا مخترع آن مالک است. در حالی که مالکیت معنوی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد،

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

ایمان کرامتی

8 مطلب منتشر شده

چند سالی است که کار ترجمه را دنبال کرده ام و اکنون در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنم. او در حال حاضر به تیم تحریریه وب سایت خانم حمیده زابلی پیوسته است.

درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات پرفروش